Tore Renberg går til frontalangrep mot Torgrim Eggen i Dagsavisen, fordi Eggen nylig tok til orde for at flere forfattere burde vurdere å selge bøkene direkte på nettet (som Espen allerede gjør, med andre ord). Nå vil jeg tro at en som hater internett neppe har det beste utgangspunktet for å uttale seg om nettdistribusjon av tekster, og det bekreftes da også av denne mildt clueløse uttalelsen:

Jeg slipper ikke noe ut på det digitale markedet før det er 100 prosent kopibeskyttet. Om så forlaget mitt skulle finne på å gå heldigitalt, blir det uten meg, om ikke mine bøker kan sikres mot uautorisert kopiering og fildeling. «Charlotte Isabel Hansen» kommer på lydbok nå, og om dette ikke sikres ordentlig, blir det min siste lydbok.

Jeg skal la den vanlige argumentasjonsrekka om kundeuvennlig og teknisk poengløs DRM-beskyttelse ligge i denne omgang, og isteden bare nyte – ja nyte, sier jeg eder – ironien i at Tore Renbergs «Charlotte Isabel Hansen» naturligvis ble sluppet som vanlig lyd-CD. Hva mer er: mange av hans tidligere bøker er utgitt i samme Piratebay-vennlige format, og for dem som er for slappe til å rippe finnes «Mannen som elsket Yngve» til og med som MP3-bok.
Dobbelt ironisk er det at Renberg i Dagsavisen-intervjuet framstår som en nesegrus forlagslojalist. Mens det altså er stadig mer som tyder på at forlagene i praksis ikke gjengjelder den rørende lojaliteten. Ikke bare utgir de et økende antall lydbøker på CD og som nedlastbare MP3-filer, men forlagseide Bokklubben har altså nå startet salg av DRM-fri musikk i stor skala. 😉