Så lenge avisene har skrevet om forbruker-IT, har vi blitt servert de triste fortellingene om skrivende og komponerende mennesker som mister PCer og Macer med alt innhold – slik forfatter Edvard Hoem nesten gjorde forleden ifølge VG. Nesten like lenge har det eksistert praktiske backup-alternativer (mine private inkluderer – i kronologisk rekkefølge – stabler av disketter, FTP, CD-R, SyQuest, iOmega Zip, DVD-R, USB-minnepinner, ekstern harddisk, DropBox og Google Drive), og vi som alltid har tatt backup akker og oier oss i kommentarfelt og (i nyere tid) sosiale medier.
Jeg syns det er på tide at vi som kan, tar ansvar og sørger for at de som av ulike årsaker ikke får det til, spares for dette problemet fra nå av. Den beste backupløsningen for de fleste idag vil være å bruke en skytjeneste, rett og slett fordi det knapt er PCer igjen der ute som ikke er koblet til nettet. De fleste leverandører tilbyr et gratisalternativ med noen gigabyte lagringsplass, som faktisk er mer enn nok for folk som hovedsaklig skriver.
Som så mange med min bakgrunn har jeg endt opp i rollen som privat systemansvarlig for andres maskiner – i mitt tilfelle PCene til min mor og far og en eldre venninne. Etter å ha informert dem om at de trengte backup og forklart dem litt om hva skytjenester innebærer (joda, det gjør det utvilsomt lettere for diverse e-tjenester å lese ditt magnum opus), installerte jeg gratisversjonen på hver maskin og sørget for at standard-jobbmappen ble satt til default i Dropbox.
Simsalabim, så er filene sikret uten at brukeren merker det i det daglige – eller behøver tenke på det i det hele tatt. Det siste er avgjørende viktig. Ja, for datasikkerhet er ikke et spørsmål om intelligens eller allmennkunnskap (Hans Olav Lahlum ble rammet av dette så sent som i 2011, for svingende!). Men som sikkerhetsekspert Bruce Schneier påpeker er sikkerhet en sinnstilstand/innstilling, og det er rett og slett ikke alle gitt å ha den, tydeligvis.
Så her er dagens lille oppfordring til alle nerdene der ute (dere vet hvem dere er): hvis dere kjenner noen som bearbeider viktige data på PC/Mac uten å ta backup, så ikke bare påpek farene – gjør noe. Det har aldri vært enklere eller billigere å sikre egne og andres data, og de færreste kan – som forfatter Hoem – regne med at en annonse i lokalavisa vil føre til at en ærlig finner av den tapte datamaskinen melder seg. Aller minst vi som bor her i storbyen… 🙂
06/08/2013 at 18:05
“Ekte mannfolk tar ikke sikkerhetskopi, men de gråter ofte.”
06/08/2013 at 18:22
@Thomas: Haha. Word!
06/08/2013 at 19:29
Bra du oppfordrer til å hjelpe kjente med backup, siden det er ekstremt viktig. Foreldregenerasjonen min hadde gjerne filmnegativer i bankboks og fotoalbum i brannsikre skap. De samme personene lagrer likevel uerstattelige digitale bilder utelukkende på en skrantende laptop, som er sårbar for alt fra innbrudd/tyveri til å bli revet i gulvet av f.eks barnebarn (som gjerne figurerer på de nevnte bildene).
En liten nitpick: selv om skytjenester som Dropbox er uvurderlige for å synkronisere filer mellom enheter er de ofte mangelfulle som backupverktøy. Jeg er selv en fornøyd Dropbox-bruker, og veit at det finnes muligheter for å hente tilbake slettede filer eller gamle versjoner. Imidlertid forsvinner disse etter en måned i standardversjonen, og det er også svært tungvint å gjennomføre en restore for en større mengde filer, noe jeg selv kan attestere*.
Du burde kanskje også nevne tjenester som faktisk er myntet på backup, som f.eks. Crashplan (er fornøyd bruker av dem også, utover det har jeg ingen forbindelse til firmaet). Disse fokuserer stort sett ikke på synkronisering, men man kan godt ta backup av Dropbox-mappen for å få det beste av begge verdener. Med Crashplan er restore av hele filtrær til point-in-time trivielt. Ting som utilsiktede sletteoperasjoner er dermed enkle å tilbakestille, i tillegg til komplett replikasjon til en helt ny maskin om mer alvorlige uhell skulle inntreffe.
* Pga noe som må kunne beskrives som en bug i Dropbox skjedde følgende: Jeg startet opp en gammel Linux-partisjon med Dropbox installert, men altfor lite plass siden jeg etterhvert har fått 28GB på Dropbox-kontoen min. Dropbox fylte opp partisjonen, slettet så prompte alle filer som ikke fikk plass på partisjonen fra skya og alle tilkoblede maskiner, og klappet seg selv på skuldra. Dette var snakk om ca 11000 filer fordelt utover hundrevis av mapper. Dette ble logget som én enkelt legitim sletteoperasjon, og det fantes ingen måte å tilbakestille denne på. Man måtte i så fall gå innom hver enkelt mappe online, merke alle filer, og klikke “Undelete”. Episoden var uproblematisk for min del (man har da backup), men det er en påminnelse om at Dropbox ikke er (god) backup 🙂
07/08/2013 at 00:07
@Anders Liane: Takk for tips om Crashplan. Ikke helt enig med deg angående Dropbox som backupmedium for denne målgruppen, dog. Ulempen ved tidsbegrensing på undelete mer enn oppveies av svært lav bruksterskel og god tilgang på støtte og apper for alle typer systemer. Min erfaring med å bruke Dropbox i denne rollen for folk med mer begrensede lagringsbehov er god. Har man mer omfattende behov må man selvsagt tenke mer offensivt, noe jeg også gjør for mitt eget system.
07/08/2013 at 09:00
Og hvis noen skulle ha gamle filer på ZIP-disker, kan jeg hjelpe dem med å lese disse. Bl.a. kjøpte jeg en USB_leser på et loppemarked tidligere i år. Det virket ikke som om selgeren visste hva han solgte. 😉
07/08/2013 at 09:40
@Rune: Ah, det er ikke så dumt. Har stort sett gått gjennom kjelleren og funnet alle mine gamle backup-disker og overført dem til harddisk nå, men for alt jeg vet kan det dukke opp noen i en kasse et sted. 🙂
07/08/2013 at 13:30
I disse prismetider kan det være greit å nevne den norske backuptjenesten Jottacloud.no. De har en ekstremt grei android-app og generelt gode priser. De har også en forbilledlig enkel personvernserklæring: http://www.jottacloud.com/its-your-stuff-guaranteed/
P.S. har ikke aksjer eller andre interesser i Jottacloud. Er bare fornøyd bruker. D.S.
07/08/2013 at 13:52
Herlig. Zip Drive fra Iomega med tykke 100 MB disketter. Jeg trodde jeg var omtrent alene i Norge om å ha bruke noe slikt, men nå forstår jeg at vi var to. Husker jeg rett hadde jeg til og med to diskstasjoner, en ekstern/mobil og en intern i en stasjonær PC og jeg håpet i grunnen at hele verden ville gå over fra 1,4 MB disketter til 100 MB disketter snart. Det skjedde som kjent ikke. Grunnen het vel USB-minnepinner (som når sant skal sies var uendelig mye mer praktiske).
Er for øvrig enig i det du sier om Dropbox. Selv om det egentlig er mer synkronisering enn backup er det i praksis den viktigste backupen av powerpointfiler, tekstdokumenter og nye bilder for min del. Når det gjelder backup av større ting det er upraktisk å synke med c-disken på den bærbare, som musikk-, film og fotobiblioteket bruker jeg Amazon Cloud Drive. Det er ikke en synkroniseringsløsning som Dropbox og Google Drive, men backup i nettskyen.
En interessant del av Amazons skyløsning heter Amazon Cloud Player og backup for MP3 filer. En interessant vri er at den i betalversjonen (25 USD for maks d250 000 sanger) lar deg “matche” musikkbibliotektet ditt med Amazon sitt. Det du eier og de selger i sin mp3-butikk trenger du ikke laste opp, det blir gjenkjent. Det Amazon ikke har i butikken lastes opp i skyen. Og alt kan lastes ned på nytt hvis harddisken havarerer. Apple har også en slik “match-tjeneste” i iTunes, men dessverre ikke i Norge.
07/08/2013 at 14:15
@Thomas: Bra du nevner Jottacloud. Har ikke brukt dem selv men hører mye pent. Er det like sømløst integrert i filstrukturen til fex Windows som DropBox er det jo noe å vurdere for alle som ikke må via FRA-land. 🙂
@Paul: Zip var kjempebra da det kom, og et langt sprang fremover fra SyQuest-løsningen jeg var avhengig av en periode. Den krevde tilkobling via printerporten, og var altså avhengig av en dongle mellom port og printerkabel. I tillegg var SyQuest mest brukt på Mac, noe som for en Windows 3.1-bruker kunne være… eh… utfordrende. Husker den kombinerte printer/harddiskdriveren som noe av et mareritt.
Ser du nevner Amazons musikktjeneste, men fins den for vanlige norske brukere eller må man trikse med amerikansk kort?
07/08/2013 at 16:29
Paul – vi var i alle fall tre om å ha Zipdisk!
Jeg husker en episode der jeg satt på en mobilkonferanse i Skien for tre-fire år siden og fikset litt på min presentasjon. Da jeg skulle opp for å holde foredraget, dro jeg strømkontakten ut av PC’en – og dermed stekte jeg hovedkortet. Det var imidlertid ikke noe problem – jeg lånte PC’en til Knut Yrvin – han kjørte Linux, som jeg ikke kan mye om – lenket opp til min online backuptjeneste, lastet ned PPT-filen, og dermed kunne jeg holde foredrag (riktignok uten Powerpoint, jeg måtte bruke en Open Source løsning Knut hadde) med alle mine endringer. Ingenting er som sanntids oppdatering til Internet…
Selv har jeg et familieabonement på Crashplan som tar hånd om det meste, selv om mine døtre for det meste ikke bor hjemme lenger. $50 i året er rett og slett rimelig for sikkerheten med å vite at alle de PC’ene du implisitt er ansvarlig for faktisk er lagret til noe som lar seg gjenopprette…..
Espen
07/08/2013 at 18:06
@Espen: Og der var du den andre som nevnte Crashplan i denne tråden. På tide å se nærmere på dette, methinks.
08/08/2013 at 00:36
Ja, jeg bruker Amazons musikktjeneste uten noen form for triksing med kort eller adresse i USA. Må innrømme at jeg synes det er litt rart at Amazon gjør dette men ikke Apple, når det snart bare er Norge som ikke har denne tjenesten i iTunes: http://support.apple.com/kb/HT5085
Jeg har vel omkring 85 GB musikkfiler. Det tar langt til å laste opp, så en slik match-tjeneste er veldig praktisk.
08/08/2013 at 09:43
@Paul: OK, nå prøvde jeg å logge meg på Amazon Cloud Player igjen, og får oppgitt at adressen min ikke er gyldig. Sjekket litt i brukerfora, og det ser ut til at dette tilbudet er utilgjengelig for ikke-amerikanske brukere. Hvilket gir mening, med tanke på at dette jo også er normen i iTunes og Google Music. Denne bloggposten (fra juni i år) minner om at det alltids er mulig å logge seg på Cloud Player via en passende VPN-tjeneste, som for Apples og Googles tilbud.
08/08/2013 at 13:55
Fire om Zip, takk! Jeg studerte i tiden da Zip var populært, og omtrent alle jeg studerte med hadde det.
Men jeg støtter meg litt på det som skrives tidligere, at man om ikke annet bør ha et bevisst forhold til om backup skal være backup eller «backup», altså om de eksterne filene skal være online eller offline.
08/08/2013 at 14:27
@Eirik: Ja det er litt merkelig med Cloud Player. Jeg har uomtvistelig norsk adresse og kredittkort hos Amazon (er jo en ganske flittig kunde der også).
Jeg har vært betalkunde hos både Cloud Drive og Cloud Player i et par år tror jeg. Husker jeg det rett var slik at “matchingen” ikke virket i begynnelsen, men plustselig en dag fungerte det da jeg brukte tjeneten for å laste opp filer til det som heter “Amazon Cloud Player for web”. Det fungerer veldig bra. Ikke like rent i designet som iTunes, men til formålet er det veldig greit.
08/08/2013 at 17:59
@Paul: Hørt lignende historier fra andre, hvilket bare bekrefter at systemet med regionssperrer på innhold ikke bare er tøvete fra et økonomisk synspunkt, de er i tillegg inkonsekvente. Skriver om det i en sak for Minerva som skal publiseres i nær fremtid – denne praksisen er til STOR skade for innholdsbransjen. Blant annet lærer den en generasjon av mediebrukere til at fiksing og triksing er en del av all digital mediebruk, også den lovlige…
@Martin: Ideellt sett bør man ha begge deler, fortrinnsvis kryptert. Jeg har da også slik backup. Men jeg har forlengst innsett at det finnes en enorm kategori med brukere der ute som rett og slett ikke kommer til å følge slike rutiner. 🙂
11/08/2013 at 17:57
Skytjenester er kanskje en god idé for slekta, men det finnes ingen sjanse for at jeg kan bruke dem for backup for mine 8+ terabyter med digitale fotografier. Så jeg har flere stablet eksterne harddisker i tillegg til 6.5 terabyter interne harddisker. Hvis jeg fortsetter slik kommer Western Digital og Seagate til å tjene mer på hobbyen min enn Nikon noensinne har gjort!
Men jeg er enig i at “folk flest” virkelig behøver å bli mer bevisst omdigitale medier; i USA oppbevarer mange de digitale bildene sine på KAMERAET! Kamerabutikker blir stadig nedrent av fortvilte mennesker med kameraer, ofte ganske gamle, som har sluttet å virke.
For ikke å snakke om alle dem som har mistet kameraet. Ikke mye selv moderne teknologi kan gjøre for dem.
12/08/2013 at 12:03
@Marina: OK, du har offisielt tatt backupprisen i denne tråden. 🙂 Fåglarna vet når skybaserte løsninger vil kunne matche ditt behov, men det blir i alle fall ikke på denne siden av tiåret!
12/08/2013 at 16:10
Jeg er innom jotta.no et par-tre ganger i året for å sjekke om de har begynt å levere en brukbar tjeneste. En forutsetning er at de kan tilby en standard måte å synkronisere på, f.eks. rsync. Men i stedet insisterer de stadig på å finne opp hjulet igjen med egen programvare for å gjøre det hele mest mulig brukerfientlig. Så lenge de bare tilbyr krøkkete program med få eller ingen muligheter for automatisering som bare kjører på utvalgte operativsystem og arkitekturer, ønsker jeg dem på ingen måte lykke og hell. Men den dagen de snur, skal vi ikke se bort fra at jeg blir kunde.
I dag kjører jeg backup mot en NAS hjemme (4*3TB disker hvorav en redundant) og bruker rsnapshot (overbygg til rsync) med plenty av inkrementelle lag. Kjapt og praktisk. Men skulle gjerne ha det viktigste et annet sted i tillegg. Har kun noe liggende i et brannskap, men stadig hjemme.
12/08/2013 at 16:13
Mulig jeg slår Marina. Jeg har over 10 år med data fra webkameraene mine på voksenlia.net og 4-5 år med sammenhengende video. Jeg har backup av en del av dette, men ikke alt. Nå har disker blitt billige, men likevel er backup ugreit. Prøv bare å kopiere noen TB over USB. Det tar fort dager…
13/08/2013 at 11:16
Kan anbefale Backblaze. Koster noen dollars, men etter førstegangs sync så merker du ikke noe til det, det surrer og går i bakgrunnen. Tar også backup av alt bortsett fra OS, apps og den slags, også eksterne disker. Om du har mye data så kan du få tilsendt en restore disk om ulykken skulle være ute, eller laste ned en zip-fil.
Selv så kjører jeg både Backblaze og en lokal backup (Time Machine til Apple Time Capsule), pluss Dropbox som syncer med Dokumentmappen. Føler meg relativt trygg.
@Marina: Har du vurdert å ikke ta vare på alle bildene du tar? 8TB med foto er enormt mye. Om du skyter i RAW og hvert bilde tar i gjennomsnitt 15 MB så har du en halv million bilder. ca 150 bilder hver eneste dag i 10 år. Lider forsåvidt av samme sjuka selv, men jeg tar heldigvis ikke like masse bilder. 🙂
14/08/2013 at 10:04
@Steinar: Jeg ser for meg å kopiere noen TB over min Get-linje til DropBox. Det ville fort ta noen år… 😉
@Vegard: Takk for tips!
17/08/2013 at 00:02
Jeg er også fornøyd Crashplan bruker. I tillegg til skytjeneste som jeg benytter meg av i dag, kan man også bruke programvaren gratis til å kjøre backup til en venn…Start med å lage en “Crashplan-usb-disk” hjemme, ta den med til din venn, far, familiemedlem etc og plugg i deres datamaskin. Stikk så hjem og backup går uten at du trenger å tenke på det. Fordel dersom man har stor mengde data i starten. I tillegg kan man da hente disken dersom uhellet er ute, istedet for å laste ned flere TB over nettet. Backup er kryptert så din venn har ikke tilgang til fornuftig innhold. Nevnte jeg at denne form for “venne-/familie-backup er gratis? 🙂 Sjekk nettsidene deres for info.