10 Zen Monkeys stiller spørsmålet “Er nettet bra for forfattere?”, og ti amerikanske skribenter svarer. I underkant av halvparten av svarene er direkte negative (forbløffende lavt, men det kan skyldes utvalget): PCen er den nye idiotburken, den direkte årsaken til en fordummet og meningsbasert politisk debatt, forlagenes halseløse jakt på den neste store kjendisbiografien og det sviktende markedet for undersøkende journalistikk. Som Mark Dery sier det:

Reading and writing are solitary activities. The web enables us to write in public and, maybe one day, strike off the shackles of cubicle hell and get rich living by our wits. Sometimes I think we’re just about to turn that cultural corner. Then I step onto the New York subway, where most of the car is talking nonstop on cellphones. Time was when people would have occupied their idle hours between the covers of a book. No more.

Ah, bokbransjens gullaldermyte. Vi har den her også, forestillingen om de gode, gamle dager da alle leste bøker, Jens Bjørneboe satte dagsorden for samfunnsdebatten med “Jonas” og “Tilfellet Torgersen” og Arnulf Øverland var litterær rikskjendis. Det er en holdning som lever i beste velgående blant norske forfattere idag, og som fører til at det store flertallet av dem vender ryggen til nettet og hilser Litteraturhuset velkommen som et viktig tiltak og ikke den (veldig dyre) varmestuen for de allerede overbeviste det i praksis vil fungere som.
Clay Shirky har det morsomste og smarteste svaret, formulert som et brev skrevet på 1500-tallet, den gang forbedringer av produksjonsteknikken skapte det økonomiske grunnlaget for den papirbaserte publiseringsbransjen vi har idag:

There is one thing the printing press does not change, of course, which is the scarcity of publishing. Taking a fantastical turn, one could imagine a world in which everyone had not only the ability to read and write but to publish as well. In such a world, of course, we would see the same sort of transformation we are seeing now with the printing press, which is to say an explosion in novel forms of writing. Such a change would also create enormous economic hardship for anyone whose living was tied to earlier scarcities. Such a world, as remarkable as it might be, must remain merely imaginative, as the cost of publishing will always be out of reach of even literate citizens.