For en tid tilbake ble jeg intervjuet av Klassekampen om avisenes dekning av Apples iPad-lansering, som jeg mener gikk helt over stokk og stein. Selv om journalistene Klassekampen har snakket med ikke er med på at det var noe spesielt med dekningen, bekrefter Astrid Meland i Dagbladet i en Twitter-utveksling 7. mars (forøvrig en dato da vg.no startet dagen med fem IT-saker på forsiden – alle Apple-relaterte) at man i det minste i den redaksjonen hadde gjort seg opp en mening om produktet før noen utenfor Apple hadde fått sjansen til å se det på nært hold:
@astridmeland Kan du nevne en tech-lansering det siste halve året som har fått noe i nærheten av samme oppfølging som iPad?
@astronewth Kan du nevne et produkt som vil føre til like store endringer i folks forbrukerhverdag? I går meldte vi forresten om feil i iPad.@astridmeland Det er slike underliggende antakelser som er mitt poeng. Verken du eller jeg kan forutse fremtiden.
Men la nå den diskusjonen ligge. La oss isteden anta at Apples markedsavdeling, IT-journalistene og selskapets enestående trofaste tilhengerskare får rett. iPad blir virkelig “et magisk og revolusjonerende produkt” som forandrer måten vi konsumerer medier på, og kanskje til og med skaper store endringer i vår forbrukerhverdag. I så fall har pressen langt alvorligere problemer enn overbegeistrede teknologiskribenter. For i medienes dekning av iPad ligger det et åpenbart potensiale for interessekonflikt.
I New York Times’ tilfelle stirrer den oss rett i ansiktet hver gang vi tar turen innom Apples nettsider. Avisen som konsekvent brukes i markedsføringen av iPad er nettopp New York Times, som skjermdumpen under viser. Problemet er dels at avisen uten å nevne det omtaler et produkt som gjør samme avis viktig i sin markedsføring – i den grad at avisens direktør med ansvar for nye medier var en del av iPad-lanseringen (uten at det heller ble omtalt i avisens omtale av lanseringen dagen etter).
Hovedkonflikten er imidlertid at New York Times har en åpenbar økonomisk interesse av at avisens lesere kjøper iPad. Dette skal jo etter sigende være forretningsmodellen som redder avisene fra gratisfella de er gått i på nettet. Selv om jeg ikke tror journalistene lar seg påvirke av at dette handler om arbeidsplassens fremtid, ville en avklaring av forholdet til Apple vært på sin plass. Den har teknologiskribenten Dan Gillmor etterlyst fra Times’ redaksjon en stund, så langt uten å få svar.
Det andre problemet er Apples totale kontroll over iPad, kombinert med selskapets syn på ytringsfrihet. Kampanjen mot pornografiske iPhone-apps ble omtalt i norske medier. Mindre omtalt ble det faktum at det ikke bare var pornoselgere som ble rammet, men også det anerkjente tyske magasinet Stern. Sterns app ble fjernet fordi den også viser bilder av barbrystede side 3-piker. Overfor magasinet Bild gikk Apple hardere til verks: ikke bare ble appen fjernet til alle bilder av lettkledde damer var sladdet, selskapet tvang også Bild til å sladde bilder i PDF-versjonen av magasinet, som var tilgjengelig via iPhone-appen.
Nå har det aldri vært lett å forsvare ytringsfriheten med utgangspunkt i nakenhet, heller ikke den fullstendig lovlige varianten vi her snakker om. Så la oss heller se på historien om Freedom Time, en app som ble lansert i forfjor høst som et nedtellingsur mot Obamas overtakelse. Freedom Time ble avvist av App Store fordi den brøt med punkt 3.3.12 i Apples utvikleravtale for iPhone:
Applications must not contain any obscene, pornographic, offensive or defamatory content or materials of any kind (text, graphics, images, photographs, etc.), or other content or materials that in Apple’s reasonable judgement may be found objectionable by iPhone or iPod touch users.” Defaming, demeaning, or attacking political figures is not considered appropriate content for the App Store.
Les den siste setningen over én gang til, og tenk så på alt du har lest om iPad/App Store-komboen som en viktig fremtidsplattform for publisering av aviser og blader. Eller les hva Steve Jobs hadde å si om saken. Apple-sjefen er kjent for av og til å svare på henvendelser fra kunder, så det i seg selv er ikke oppsiktsvekkende. Men holdningen som legges for dagen av databransjens mest innflytelsesrike enkeltperson, er verdt å notere seg:
Even though my personal political leanings are democratic, I think this app will be offensive to roughly half our customers. What’s the point?
Jobs’ kriterium for å støtte avvisningen er altså ikke at appen bryter med amerikansk lov eller utgjør en trussel mot iPhone-brukere på noen annen måte. Det er at dens budskap vil fornærme en stor kundegruppe (i dette tilfellet republikanere). Den foreløpig siste saken av dette slaget rammet karikaturtegneren Mark Fiore , som nylig ble den første noensinne til å vinne Pulitzerprisen for et rent nettprodukt. Da Fiore ville selge tegningene sine via appen NewsToons, ble den avvist med følgende begrunnelse:
We’ve reviewed NewsToons and determined that we cannot post this version of your iPhone application to the App Store because it contains content that ridicules public figures.
Mange har påpekt hvor inkonsekvent begrunnelsen er, når folk som Jon Stewart slipper til i App Store. Men vilkårligheten er også en del av problemet. Apple har en klausul i en utviklerkontrakt som gir firmaet rett til å stoppe en hvilken som helst app basert på en skjønnsmessig vurdering (“reasonable judgement”) av innholdet. At selskapet har skjønt at Fiore-saken er i ferd med å bli en belastning endrer ikke sakens karakter, som Mark Fiore påpeker til New York Times:
Sure, mine might get approved, but what about someone who hasn’t won a Pulitzer and who is maybe making a better political app than mine? Do you need some media frenzy to get an app approved that has political material?
I Norge ble det ingen “media frenzy” av dette, tvert imot. Det eneste jeg kunne finne om Fiore-saken i norske nettaviser sto i fagbladet Journalisten. Med tanke på hvor mye spalteplass avisene har brukt på spørsmål om karikaturer og ytringsfrihet de siste årene, er det både påfallende og lite fremtidsrettet. På den ene eller andre måten vil nemlig maktforholdet mellom Apple og avisene bli aktualisert om iPad blir en utbredt publiseringsplattform – om ikke annet så fordi vi er vant til aviser som til stadighet publiserer bilder som dette.
Spørsmålet er i bunn og grunn enkelt: Kommer norske aviser i fremtiden til å tilpasse sitt iPad-innhold etter Apples retningslinjer, eller vil de insistere på retten til fritt å publisere innenfor rammene av norsk lov? Om ikke avisene selv vil ta debatten om hvem som skal ha kontrollen med avis-appene, bør definitivt vi som lesere gjøre det.
Oppdatering: Jan Omdahl har nå skrevet en bra kommentar i Dagbladet der han konkluderer slik: “Det må være redaktørene som bestemmer hva som er akseptabelt innhold, ikke Steve Jobs.” At det kommer fra en av pressens mest ihuga Apple-tilhengere er viktig, da det understreker at dette ikke handler om hvorvidt man liker eller ikke liker produktene (slik enkelte i kommentarfeltet synes å tro), men om viktige generelle prinsipper.
Denne pekeren viser forøvrig at de ovennevnte appene ikke er de eneste som er blitt rammet av satireforbudet i App Store.
Oppdatering 2: Fiores app er nå blitt godkjent. Hvilket selvsagt ikke har noen betydning for hans poeng om behovet for mediaoppmerksomhet over, eller for den sakens skyld argumentene i Svein Egil Omdahls utmerkede gjennomgang av saken.
18/04/2010 at 00:47
Så lenge Apple insisterer på å kontrollere alt som skal inn på de bærbare enhetene deres, har de mistet meg som kunde; det er mitt bidrag.
18/04/2010 at 08:46
Herr Newth, her tror jeg du sloss mot vindmøller.
Både Apples kunder og (tech-)journalister er så til de grader blendet av Apples fortreffelighet. Den nærmeste assosiasjonen jeg får er at de er som den gemene hop i the Matrix; de tror de har det fantastisk der de ruller rundt i sitt virtuelle liv, mens de egentlig blir blodsugd til døde.
Men takk for at du prøver, jeg synes det har vært en skremmende utvikling de siste årene, mtp Dld, Apples totale kontroll osv.
18/04/2010 at 09:08
Du har vesentlige poenger her som har vært oversett(så langt jeg kan se) om sensur av form og innhold på Apps. Det trekker selvsagt ned i vurdering av Ipad, men også av norske mediers mottakelse av Ipad. Men det er jo fortsatt fritt fram for andre platformer, yttringsfirheten generelt er jo ikke truet. Men det blir spennende å se hvordan dette påvirker konkuransen mellom ulike aktører, om det går mot mer selvsensur, eller mindre.
18/04/2010 at 09:14
Tror du overvurderer Apples makt. Du snakker som om dette dreier seg om et land som sensurerer mediene sine. Det er mer som en butikk som bestemmer hvilke blader de skal selge. Hvis profilen deres er å ikke selge porno, så går det ut over aviser med pornobilder. Og hvis profilen deres er å unngå kontroversielle politiske emner, så går det ut over politiske publikasjoner.
Men dette er først et problem om alle eller mange gjør dette. iPad er ikke en arvtager til PC, men en ny teknologi, og bare én av (snart) mange konkurrenter å velge mellom. Jeg tror de kanskje vil lykkes i å etablere en ny teknologi, men ikke at de klarer å låse den permanent. Det går altså an å beundre Apple for å ha laget noe bra, samtidig som du ønsker at de kunne åpnet opp mer. Det er som om det kommer en butikk i nabolaget ditt, når du før måtte reise langt: Du setter pris på at den er der, samtidig som du kunne ønske at de solgte den og den varen.
Ellers er jeg enig i kritikken av Apples App Store, og hele modellen de har for å kontrollere den. Det som er ekstra trist er at Microsoft, som tradisjonelt har hatt en mer åpen filosofi, nå vil gjøre noe tilsvarende for Windows Mobile 7. Forhåpentligvis ikke fullt så fanatisk, og på sikt er det nok lettere å åpne en Microsoft-dominert mobilverden enn en Apple-dominert, men trist allikevel.
Btw, både iPhone og iPad har browser. Der er det ingen sensur.
18/04/2010 at 09:29
@Bjørn: Utgangspunktet mitt er ikke medieforbrukerne, men avisene som for øyeblikket forholder seg til iPad/App Store som fremtidig økonomisk plattform. Du og jeg kan alltids finne oss andre informasjonskilder, men avisene kan fort havne i klemma om de gjør for store investeringer i iPad-plattformen. De trenger å ta diskusjonen om kontroll på forhånd.
Og nei, heller ikke jeg tror at dette systemet blir dominerende i fremtiden. Om ikke annet så fordi markedet raskt vil gi oss nettaviser som ikke bare er gratis, men som også vil spesialisere seg på å publisere alt det Apple ikke tillater iPad-brukere å se. Det være seg lettkledde damer, politisk satire eller rykter om Steve Jobs’ helsetilstand…
18/04/2010 at 09:29
Hei Erik,
Enig i at du sloss mot vindmøller. Men Erol har ikke skjønt symbolikken. Å sloss mot vindmøller handler jo om å angripe imaginere fiender.
Hovedpoenget, angrepet, ditt er rettet mot -at- Apple kontrollerer innholdet i AppStore.
Apple sin praksis i AppStore bør kontinuerlig utfordres. (Noe som også gjøres i heftig. Og Apple korrigerer også stadig). Men å kritisere Apple for å ikke føre en “åpen dør” politikk blir skivebom. Litt som å si at Coop ikke skal få bestemme vareutvalget i hylla.
Samtidig kommer iPhone med en fullgod nettleser, som gir deg helt “åpent” tilgang på stort sett alt. Og som tilogmed har et rammeverk for å lagre “web-app’er” på din maskin. Her har det altså et fullgodt verktøy for “fritt innhold” som overgår de fleste andre mobiler.
Det er svært få platformer med felles distribusjonsplatform (med påfølgende redaksjonelt ansvar) som er helt åpne. Jeg kan ikke komme på et eneste.
Det eneste jeg klarer å lede ut av dette er at du allerede har bestemt deg for å være negativ til alt som kommer fra Apple, og denne holdningen farger alt som kommer fra dine lepper.
God søndag.
18/04/2010 at 09:34
@Jonas: I og med at kritikken av Apples App Store-politikk er med på å få selskapet til å snu (som i Fiore-saken), blir det vanskelig for meg å se hvordan det kan være skivebom.
Og nok en gang: det er ikke forbrukernes situasjon som adresseres i denne postingen, men innholdsleverandørenes. Følger du pekerne, vil du se at jeg ikke er alene om å se de prinsipielle problemstillingene for avisutgivere.
18/04/2010 at 09:58
Er det noko folk er flinke til så er det å sjå splinten i vår nestes augo og totalt oversjå den femtonns dragaren i vårt eiga. Det må vere utruleg irriterande for våre nye landsmenn og kvinner å lese aviser med slike journalistar som me har her på berget. Fullstendig lotteleg! Dette berre visar kor grunne norske avisredaksjonar er når det kjem til stykket.
18/04/2010 at 10:25
Eirik: “Du og jeg kan alltids finne oss andre informasjonskilder, men avisene kan fort havne i klemma om de gjør for store investeringer i iPad-plattformen. De trenger å ta diskusjonen om kontroll på forhånd.”
Nei, de trenger å eksperimentere med alt som måtte komme av spennende teknologier, slik at de kan finne en ny måte å tjene penger på. Jeg regner med det er lock-in-problematikk du antyder her, men det gir bare mening hvis du forutsetter at iPad får et slags monopol på all tablet-teknologi. Jeg forstår ikke tankerekken bak en slik frykt. “Tenk om .. dette blir en kjempesuksess men ingen velge å etterligne den, da vil Apple få vanvittig mye makt!” Det gir ikke mening.
Eller tenker du at det å lage en iPad-utgave av en avis er en kjempeinvestering, sånn at når man først har valgt én plattform er det nesten utenkelig å bytte til en annen? Det koster sikkert å være tidlig ute, men det er enkel software vi snakker om her, tror jeg.
Eller har jeg misforstått, og det er noe annet du er redd for? Det kommer isåfall ikke fram i det du skriver. Det kommer fram at du ikke liker AppStore-policyen, og det gjør ikke jeg heller, men ikke hvorfor dette er noe verre enn en butikk som ikke selger en avis de ikke liker.
Det jeg tror er at iPad i beste fall er en døråpner for en ny teknologi. Apple har lenge vært best på å perfeksjonere eksisterende teknologier på en slik måte at folk faktisk _liker_ å bruke dem, og hever dermed brukeropplevelsen til alle konkurrerende produkter. Tablet er ikke nytt, men det er nytt at det (tilsynelatende) er såpass bra utført. Det åpner døren for at andre følger etter med teknologier som lærer av det beste ved iPad. I den grad iPad preges av tung sensur, vil de konkurrerende teknologiene ha en sterk interesse av å _ikke_ sensurere.
Avisene kan derfor trygt eksperimentere med iPad. Med foten først innenfor døren, (altså at de bygger en økonomiske levedyktig modell), kan de lett støtte konkurrerende teknologier når de kommer. Å ikke ta tak i iPad i det hele tatt vil være idiotisk. Det er ikke sikkert iPad er avisredningen, men _hvis_ den er det gjelder det å bli med tidlig, og ikke vente til den perfekte, åpne arvtageren kommer om 3-5 år.
“Og nei, heller ikke jeg tror at dette systemet blir dominerende i fremtiden. Om ikke annet så fordi markedet raskt vil gi oss nettaviser som ikke bare er gratis, men som også vil spesialisere seg på å publisere alt det Apple ikke tillater iPad-brukere å se.”
Nettop. Altså er det ikke noe problem her, ut over det åpenbare: En butikk har teite retningslinjer for hva de vil selge.
18/04/2010 at 10:31
Hvis man følger med, så ser man at Apple justerer reglene for AppStore hele tiden. Mye på grunnlag av kritikken som kommer. Apple er ikke i ferd med å snu, de har snudd seg kontinuerlig ettersom AppStore har utviklet seg. Kritikk er bra det.
Men poenget er likevel,
1) Man slipper ikke unna en eller annen form for redaksjonelt ansvar om man skal ha en sentralisert AppStore. (Så spørmålet blir da; Skal man det?)
2) Du går i ring rundt det åpenbare fri og åpne alternativet: Nettleseren og web-app’s.
Skal man tjene penger på forretningsmodellen Apple har bygget opp med AppStore, så må man nok godta at Apple har en redaksjonell styring. Men gjerne utfordre besluttningene.
Alternativt kan man bygge sin egen forretningsmodell rett på nett. Som er svært vanlig, og 100% tilgjengelig, selvom du fremstiller det som anderledes.
18/04/2010 at 10:32
Denne diskusjonen er ganske fersk, og det merkes. Eiriks og andres innvendinger mot Apples makt over innholdet som kan ses via apps (ikke browser) blir her og andre steder imøtegått med innvendinger om at Jobs har rett til å bestemme hva som er tilgjengelig i hans “butikk”. (Se stor debatt på Columbia Journalism review http://www.cjr.org/the_audit/its_time_for_the_press_to_push.php)
Det er jo ikke et dårlig argument, men også det kan utfordres. Man kan velge å se iPad som distributør, og mene at det er å strekke distribusjonsmakten for langt om et flyselskap nekter å frakte en kontroversiell avis.
iPad er vel verken flyselskap eller tv-stasjon, men noe et sted imellom. Det er ikke en frittstående bokhandel, som kan kritiseres for å boikotte Sataniske Vers, men har all rett til det. Apple ligner kanskje litt mer på en (potensielt) gigantisk bokhandelkjede, som måtte kritiseres hardere.
Hvorfor? Fordi en slik markedsmakt kan påvirke forlagene til å velge bort kontroversielle titler, siden de må regne med problemer med distribusjonen. Det er ikke sensur i juridisk forstand, og heller ikke ulovlig. Men det er gode grunner til å protestere i tide. Og til å advare forlag mot å knytte seg til denne kjeden uten å utfordre dens rett til å forkaste bøker på ganske vilkårlig grunnlag.
18/04/2010 at 10:36
@Helge: Takk for bra innspill! Du tok poenget med postingen min – som jeg hadde forventet. Liksom jeg vet at mange i journaliststanden tar det.
18/04/2010 at 10:41
Helge Øgrim: “Apple ligner kanskje litt mer på en (potensielt) gigantisk bokhandelkjede, som måtte kritiseres hardere.”
Ikke helt enig – du ser det fra feil perspektiv. App Store er diger. Men internet er mye større. I forhold til antall kunder er App Store som en gigantisk bokhandelkjede. Men sett i forhold til antallet alternative informasjonskilder er de små.
Jeg tror heller dette problemet bør løses i etterkant, når avismarkedet på iPad eventuelt har tatt av. _Det_ er hovedutfordringen her – er det i det hele tatt noe penger å tjene? Hvis det er det, ser jeg ikke for meg at en konflikt om ytringsfrihet mellom et privat IT-firma og en samlet medieverden vil bli vunnet av firmaet.
Altså, kritikken er viktig, men den bør ikke hindre medier i å _også_ ta i bruk teknologien.
18/04/2010 at 10:44
@Bjørn: Du misser de prinsipielle sidene her. Avisene må forholde seg til vilkårene som tilbys av en distributør før eventuelle avtaler inngås, ikke minst når de som her kan tas i bruk for å stanse fullstendig normale ytringer.
18/04/2010 at 10:55
Eirik: “Avisene må forholde seg til vilkårene som tilbys av en distributør før eventuelle avtaler inngås, ikke minst når de som her kan tas i bruk for å stanse fullstendig normale ytringer.”
På kort sikt, men det er jo ikke det vi snakker om. På lang sikt skjer følgende:
Scenarie 1 – iPad skaper en økonomisk levedyktig modell. Alle avisene blir med. Apple ypper seg, og blir utsatt for et mediekjør. Apple gir seg, eller dytter kundene over på iPad-alternativene. Se for deg reklamen: “VG – så hardtslående at det skremte vannet av Steve Jobs. Les VG nå på [teknologi X]”.
Scenarie 2 – iPad flopper som aviskanal. Problemet løser seg selv.
Ironisk nok er scenarie 2 langt alvorligere, av to grunner: Avisene vil fortsette å slite økonomisk, og Apple vil kunne fortsette å herse med de små app-tilbyderne. Men fremdeles vil det komme konkurrenter.
Og fremdeles har du denne browser-applikasjonen, som lar deg hente hva som helst.
18/04/2010 at 10:59
Diskusjonen er viktig og interessant. Men når Eirik uttaller seg 100% negativt om alt som har Apple-logo, blir det vanskelig å ta kritikken konstruktivt.
18/04/2010 at 11:01
Uttaler skal det selvfølgelig være. Skrivekontrollen på iPhone er ikke helt bra.
18/04/2010 at 11:03
Bra innlegg! Jeg er selv lite fornøyd med å observere hvor stor makt Apple får på disse nye plattformene, og hvor lite folk ser ut til å bekymre seg over det. Det virker som om en del i Apple-fanskaren tror det kommer forbrukere til gode om man kun har ett selskap igjen med fullstendig monopol…
“Å kritisere Apple for sin sensur er som å si at en butikk ikke skal få lov til å bestemme vareutvalget i hylla.”
Problemet er dersom Apple får monopol i dette tablet-segmentet. I så fall blir det ikke som å sammenligne med en butikk, men det blir som å sammenligne med at man har ett trykkeri i landet som plutselig bestemmer hva man skal få lov å trykke og ikke trykke. Så lenge Apple sin iPad er en i mengden, er problemet i hovedsak for de som har investert store summer i en plattform på iPad, for så å oppleve en sensur de ikke kan leve med – som du sier.
18/04/2010 at 11:27
“Det er svært få platformer med felles distribusjonsplatform (med påfølgende redaksjonelt ansvar) som er helt åpne. Jeg kan ikke komme på et eneste.”
Spørsmålet her må jo bli om Apple kan sies å ha redaksjonelt ansvar ting publisert gjennom deres apps. Hvis de har det skulle man jo tro at dette er noe som må tas med i betraktningen. Da vil jo f. eks Apple og NYT ha felles redaksjonelt ansvar over NYTs app, noe som i beste fall betyr at iPad-brukerne vil få en tilpasset utgave av NYT mens papir- og nettutgaven fremdeles vil ha de elementer NYT ønsker å publisere men som Apple ikke ønsker å føre.
Dette er noe som, rent forbrukermessig i det minste, er interessant å få frem i lyset før for mange nyhetstilbydere og -konsumenter investerer. Jeg, for å ta ett eksempel, har mistet enhver interesse for iPad med dette, og min interesse var i utgangspunktet var ganske stor da iPad er ganske nøyaktig hva jeg ønsker meg i en slik gjenstand.
18/04/2010 at 11:35
Yngve: “Problemet er dersom Apple får monopol i dette tablet-segmentet.”
Hvordan i all verden skal Apple få monopol over tablet-segmentet? Hvem skal håndheve det? Selv Microsoft på sitt mektigste oppnådde aldri monopol, og situasjonen i dag er langt mer uklar, med Microsoft, Apple og Google som med utgangspunkt i den dominerende posisjonen de har i hver sine områder, forsøker å få innpass på de andres. Tablets befinner seg i grenseområdet for alle tre. Et bedre utgangspunkt for mangfold kan knapt tenkes.
“Så lenge Apple sin iPad er en i mengden, er problemet i hovedsak for de som har investert store summer i en plattform på iPad”
Hvor store summer tror du det er snakk om? Dette er bare en presentasjonsplattform med en abonnementsordning. Teknologisk sett er en iPad-avis sannsynligvis enklere å enn det meste som allerede skjer på web. Det er også liten grunn for hver og én avis å skrive sin egen plattform fra bunnen av. Pionerene tar risikoen, deretter kommer generiske avis-teknologier hvor du tar noe ferdig og legger på eget design og innhold, teknologier som også støtter iPad-konkurrentene.
18/04/2010 at 11:47
Flott artikkel,
Du peker på et viktig aspekt ved Apples policy, som er av betydning så lenge de har den markedsposisjonen som de har. Og markedsposisjonen får de gjennom det enorme antallet av tilhengere som elsker alt Apple utvikler av produkter. Det er interessant å observere hvordan denne beundringer får tilhengerne til å falle nesegrus hver gang Apple lanserer et nytt produkt – faktisk lenge før Apple lanserer produktet. Og alt som lanseres er i følge tilhengerne revolusjonerende og feilfritt.
Det bekymringsverdige er at denne beundringen og lysten på produktene er så dominerende at man er villig til å overse, bagatellisere og sågar fornekte Apples tildels forbrukerfientlige vilkår, tvilsomme policy og utøvelse av markedsmakt til fortrengelse av almenne ytringsfrihetsprinsipper og fri konkurranse. Mon tro tilhengerne er like likegyldige og fornektende i forhold til andre selskaper med markedsmakt?
Jeg synes Apple lager flotte designede produkter, og deres touchteknologi på iPhone og iPad er forbilledlig i likhet med deres innovative evne i produktdesign. Men man skal rose det som roses skal, og kritisere det som kritiseres skal. Der er det en stor del av tilhengerskaren som burde ha en dårlig smak i munnen, inkludert bransjefolk og presse.
18/04/2010 at 12:08
Apples vilkårlighet i godkjennelsene av programmer til App Store er utvilsomt et stort problem for utviklere av apps, og for plattformen. Mange kommer utvilsomt til å unngå å utvikle apps til iPhone OS (operativsystemet som driver iPod Touch, iPad og iPhone) , fordi de ikke vil ta sjansen på å investere tid og penger i noe kanskje kan bli avvist av Apple.
Men for at Apples klamme hånd over App Store skal bli et problem for ytringsfriheten som sådan, må to scenarier slå til:
1) iPhone OS må bli markedsdominerende (som nevnt av tidligere kommentatorer).
2) Apps må bli den totalt dominerende kilden til informasjon på plattformen, på bekostning av nettlesere (Opera, Safari).
Den noe uklare koblingen mellom New York Times og Apple er verd å være obs på, men merk at skjermbildet i artikkelen her viser en utilpasset utgave av nytimes.com vist på iPadens nettleser Safari. Apple har ingen kontroll over hva man kan se her, enten det skulle være karikaturtegninger, pupper eller republikansk propaganda. Og ettersom iPaden allerede er i ferd med å gå forbi Android på nettleserstatistikker i USA, er det ingenting som tyder på at den åpne nettleseren blir lite brukt av iPad-brukerne.
18/04/2010 at 12:25
@Bjørn Uenig. Microsoft har hatt og har fortsatt i stor grad monopol på en god del områder. Jeg mener ikke at det kreves 100% av kundene for å kunne kalles monopol, men et overveldende flertall av kundene slik at man kan ignorere standarder og hindre konkurrenter å komme inn på markedet.
Se f.eks. på internet explorer 6. En av de dårligste nettleserne i historien når det gjelder å følge standarder,. Fordi de hadde så stor dominans, så webutviklere seg nødt til å heller følge “dens standard” enn offisielle standarder. Det medførte en håpløs situasjon for konkurrenter som prøvde å komme seg inn på markedet. Helt klart monopolmisbruk sånn jeg ser det.
Den som skal håndheve den monopolsituasjonen er forbrukere samt Apple sin patent-trolling som hindrer konkurrentene i å tilby et interessant produkt. Gitt at det skjer naturligvis, jeg sier ikke at det definitivt vil bli en monopol-situasjon. Det er ikke sikkert tablets blir så populært som enkelte vil ha det til engang.
Jeg tror naturligvis ikke at det å skrive en applikasjon til iPad er en stor investering (for større aviser), men infrastrukturen rundt kan være det. La oss nå si at iPad skulle bli den reddende engelen man snakker om. Da vil en avis ansette flere folk, og generelt gjøre investeringer i sin infrastruktur for å kunne tilby et bedre produkt. Dette vil basere seg på den inntekten de får fra abonnementer på iPad. Så kommer da f.eks. valget i USA om et par år, og plutselig innser de at Apple nekter de å dekke valget slik de ønsker. Dersom man da ikke har konkurrerende plattformer med tilsvarende (størrelsesorden) forbrukermasse så har man en monopolsituasjon.
18/04/2010 at 12:44
Har hatt en ipod touch på lån i et par uker og app store apps-bruk leder 10-0 over nettleserbruk. Aftenposten og TV2s apps’er er kjappere, bedre, mer brukervennlig enn disse organisasjonene sine nettsteder. Nettleseren framstår ikke som konkurransedyktig for en mann-i-gata bruker som meg. Kan gjerne legge til et “dessverre”.
Denne innlåsingen er problematisk i seg selv. Om Apple har tenkt å (fortsette med å) kutte bort apps med det de anser for å være “problematisk innhold” så er det enda mer problematisk.
Ser ikke helt at medier i krise skal ha råd til å både utvikle (og videreutvikle!) app store apps i tillegg til apps på framtidige konkurrenters plattformer. Spørsmålet “hvordan i all verden skal Apple få monopol over tablet-segmentet?” framstår derfor i overkant naivt: forbrukerne vil velge de plattformer der de interessante apps’ene finnes. Om nå medie-Norge stormer mot Apple sin plattform – noe iPad-omtalen vel kan tyde på at de gjør – så vil Apples produkter framstå som enda mer attraktive enn sine konkurrenter. Og dette, altså, uten at det har noe som helst med Apples fremragende teknologi å gjøre. Det har rett og slett å gjøre med at Apple var først ute. Og fikk hanket inn – og gjerdet inne – innholdsleverandørene.
Fint om noen i media kunne si et par ord om hvor mye man bruker av kronasje på denne ene av plattformer: Apple sin. Desto mer ressurser man putter i denne bindingen desto mindre sjanse for at man noensinne vil forlate den – og desto gladere blir naturligvis Apples aksjonærer.
18/04/2010 at 12:45
Yngve: “Jeg mener ikke at det kreves 100% av kundene for å kunne kalles monopol, men et overveldende flertall av kundene slik at man kan ignorere standarder og hindre konkurrenter å komme inn på markedet.”
Ja, slik Microsoft drepte Linux, Mac, Firefox, Opera, OpenOffice, og videreførte dette til et tilsvarende monopol på håndtholdte teknologier og webtjenester?
Microsofts posisjon på 90-tallet kan kanskje defineres som et monopol, hvis du strekker definisjonen litt. Men utviklingen siden viser at dette isåfall er en verdiløs definisjon, siden de nettop ikke klarte å sikre posisjonen sin. Microsoft er fremdeles store – men det er ikke det samme som å ha en sikker posisjon: De kan ikke lenger _late seg_, slik de forsøkte å gjøre med IE6. Microsoft er i dag innovative på mange områder, kjappe til kopiere konkurrentene på andre, nettop fordi de ikke har noe monopol som er verdt noe. Ingen tech-firmaer kan føle seg trygge på posisjonen sin om 10 år, og det vet Microsoft. De kjenner tech-historien.
Apple er i dag muligens slemmere enn Microsoft var på 90-tallet, men de vil møte samme utfordring hvis de begynner å late seg eller gjøre noe totalt spinnvilt som å påvirke valgdekningen i avisene, slik du antyder.
18/04/2010 at 13:11
Stærk: vi sliter da fortsatt med at et dokument er analogt med Word-dokument og at et regneark er analogt med et Excel-regneark. Og at alle webutviklere i dag fortsatt må forholde seg til IE6 sine merkverdigheter fordi så mange fortsatt bruker denne nettleseren (fordi den kom installert på operativsystemet). Alt dette er frukter av Microsoft-monopolet. Men heldigvis kom nettleseren – noe som gjorde at nettaviser aldri ble vurdert distribuert elektronisk som Microsoft Word-dokumenter.
Nå distribueres de dog som Apple-apps.
Som Apple kan stoppe salget av når som helst – om foretaket ikke liker innhold eller fasong.
18/04/2010 at 13:32
brumlebass: “vi sliter da fortsatt med at et dokument er analogt med Word-dokument og at et regneark er analogt med et Excel-regneark. Og at alle webutviklere i dag fortsatt må forholde seg til IE6 sine merkverdigheter”
Ja, klart IE6 gjorde skade, og først nylig har dødsstøtet mot den blitt satt inn av ledende webtjenester. Men vi snakker om muligheten til å opprettholde et monopol. Det klarte ikke Microsoft. De klarte å få folk til å fortsette med produktene deres, men bare ved å ta konkurransen alvorlig, ikke ved å oppføre seg som en monopolist. Derav f.eks. Office 2007, Windows 7 og IE 7 og 8.
Å tro at Apple skal få til et monopol som gir dem makt til å sensurere nyhetsmediene, når ingen andre har vært i nærheten av en slik posisjon, tross markedsdominans, lock-in og drittsekk-oppførsel, og når vi snakker om kun én av mange teknologier, er ubegrunnet. Det er en teori som motsies av flere tiår med IT-historie.
Men altså, mediene og vi forbrukere må være på vakt. Vi er alt for bevisstløse i forhold til teknologi. Vi tar for gitt at det som er mulig også er uunngåelig. Men frykten for iPad’en virker for meg ubegrunnet.
18/04/2010 at 13:40
@Bjørn Stærk
“Scenarie 1 – iPad skaper en økonomisk levedyktig modell. Alle avisene blir med. Apple ypper seg, og blir utsatt for et mediekjør.”
Hva vi bør være litt redde for er att saken tar en helt annen rettning: Apple skaper en levedyktig modell med iPad, alle avisene blir med, Apple ypper seg, og ingen sier ett pip.
Som Eirik nevnte: VG started dagen 7. mars med fem IT-saker, alle Apple-relaterte, på førstesiden. Når Fione-saken kom på banen ble det sagt veldig lite om samme, Apple-kopplingen til tross.
Hva som uroer meg er att norske aviser, som svenske, er i full fart inn i en situasjon der de sitter på gulvet og messer “We’re not worthy!” i rettning av Steve Jobs.
Hvor er den massive kritikken man kan forvente seg av slik sensur som Apple utøver? Dette er ikke en situasjon hvor den nye lokalbutikken velger å ta inn avis X og avis Y, fordi de selger best, men fordi samme butikk velger å IKKE ta inn avis Y fordi det redaksjonelle inneholdet bryter mot butikksjefens personlige tro eller politiske ståsted.
Dette er ikke ett praktisk problem – man kan ta seg til en annen butikk – med mindre butikken er del av en kjede, og butikksjefen styrer med ALLE butikkene. Slikt skjer i og for seg allerede idag, men det gjør det knappt mindre kritikkverdig.
Og ja. iPad og iPhone har en nettleser – en nettleser som i full versjon allerede har mekanismer som tillater en administratør (kanskje tilogmed Apple?) å blokkere nettsteder.
Men det er faktisk ikke viktig. Hva vi bør fokusere på er spørsmålet om hvem som skal bestemme hva norske aviser skal publisere – norske aviser, eller ett amerikansk firma – uavsett hvilket. Satt på sin spiss: er det avisen eller trykkeriet som avgjør innehold?
18/04/2010 at 13:54
@Tina: Just precis! Alt pratet om mulige markedsandeler og sammenligninger med ulike distribusjonsmodeller til tross, så handler dette altså om hva slags publikasjonsvilkår det er rimelig at norske medier skal godta. Slik det ser ut nå, er det grunn til å spørre seg om begeistring for Apples lekre produkter og effektive markedsføring kommer i veien for en nødvendig prinsippdebatt i pressen.
18/04/2010 at 14:07
Eirik: “Hva vi bør være litt redde for er att saken tar en helt annen rettning: Apple skaper en levedyktig modell med iPad, alle avisene blir med, Apple ypper seg, og ingen sier ett pip.”
Frykten din baserer seg altså på at hvis avisene blir utsatt for press og sensur fra Apple, så kommer de til å bøye nakken og adlyde, fordi de synes Steve Jobs er så ufattelig kul? Det er vel noen journalister her som kan svare på det.
Du blander teknologihype med redaksjonell frihet. Hypen er i verste fall latterlig. Den betyr ikke at om fem når, når teknologien muligens er så etablert at den er kjedelig, lar mediene seg sensurere av Apple, og vips der døde ytringsfriheten.
Jeg tror faktisk heller at kritikken mot Apple vil _øke_ i takt med den viktige posisjonen de er i ferd med å få. Ingen liker mektige IT-firmaer. Apple har sluppet billig unna fordi de var den kreative outsideren.
18/04/2010 at 14:07
Beklager, forrige svar var til Tina.
18/04/2010 at 14:25
@Tina Holmboe: Hvilke mekanismer i nettleseren MobileSafari er det du sikter til som «tillater en administratør (kanskje tilogmed Apple?) å blokkere nettsteder»? Så vidt jeg er kjent med, er det i Norge kun Politiets sperring av barneporno som hindrer «fri nettlesing» på iPad, eller på en hvilken som helst annen nettleser.
Man kan gjerne si at poenget med at nettleseren er fri er uviktig, ettersom pengene er å tjene i App Store, og jeg registrerer at @brumlebass fører anekdotiske bevis for at apps er overlegne tilsvarende nettsteder. Man kommer allikevel ikke unna at iPhone OS gjør seg meget bemerket i mange nettleserstatistikker tross ganske få enheter i markedet, og at Opera Mini denne uken var den mest populære gratis-appen i alle land. Nettlesing på iPhone OS er ikke et retorisk poeng, det er høyst virkelig: http://marketshare.hitslink.com/operating-system-market-share.aspx?qprid=8
Jeg synes Newt har et veldig godt poeng når han problematiserer hvordan norske medier er ukritiske til Apple. Men det er vel så snodig at ingen problematiserer hvordan mange mediedebattanter mener det er fornuft i formelen «iPad-app + Tradisjonelt mediehus = BIG MONEY». Jeg mener denne formelen latterlig, men ikke mindre latterlig enn kritikerne her som faktisk tror at dette er sant, at Apple derfor får unødig kontroll over avisbransjen, og at yttringsfriheten så er truet.
Dersom noen kan vise meg en troverdig økonomisk modell for hvordan en avis skal kunne tjene penger på iPad – eller i det minste mer penger på iPad enn på andre plattformer –, så kan vi gjerne diskutere dette. Inntil videre registrerer jeg at NYTimes sin eneste iPad-app er gratis, og at norske nettaviser har hatt samme prising på sine nyhets-apps.
18/04/2010 at 16:48
Det er entydig bra at det settes søkelys på Apple’s rolle som sensurpoliti, jury og dommer ifb godkjenningsprosessen i AppStore. NewsToons-saken er et eksempel hvor Apple går langt over streken, og er selvsagt helt uakseptabel. Selv ihuga demokrater tåler nok å se Obama bli harselert med.
Når det er sagt – så er det greit å være klar over følgende:
– Det finnes pr. 8. april over 185.000 programmer på AppStore. De fleste gikk rett gjennom uten problemer. Hvor omfattende er problemet?
– Apple er bare på krabbestadiet når det gjelder AppStore, som ikke fyller to år før om et kvartal. Å utøve fornuftig kontroll over så mange utviklere og produkter – som er absolutt nødvendig – er en prosess som vil være i kontinuerlig utvikling og i samspill mellom Apple, utviklere, brukere og – ikke minst – en kritisk presse. Tror jeg. Vi ønsker vel ikke at programmer som I Am Rich skal passere kontrollen? http://en.wikipedia.org/wiki/I_Am_Rich
Når det gjelder norsk mediers dekning i forkant av- og etter iPad-lanseringen, er det ingen tvil om at den var massiv. Likevel blir det konspiratorisk tekning å antyde at norsk presse er et «underbruk av Apples kommunikasjonsavdeling»
Eirik Newth forstår ikke hvorfor norske nettaviser ryddet plass til direkteoverføringen fra Apple’s event. Nettavisene derimot, vet at dette engasjerer, og klikkes på. De vet at produkter fra Apple evner å begeistre og engasjere som ingen andre i bransjen. Lik det eller ikke. Dette bør det være mulig å forstå, selv fra et litt «nerdete» Linux/open source/Android ståsted 😉 Apple har med iPhone lagd et produkt som har fjernet barrierer og åpnet opp informasjonsteknologi for folk flest. Det kan ingen ta fra dem.
Nå har de med iPad redefinert hvordan en PC for folk flest bør være. Både til konsum og produksjon av digitalt innhold:
http://www.computerworld.com/s/article/print/9175687/Why_the_iPad_is_a_creativity_machine
Ha en fortsatt fin dag, og husk, det er lov å la seg forføre!
18/04/2010 at 16:57
@Jan: Jeg hadde opprinnelig tenkt å kalle postingen for “Apples karikaturstrid og den journalistiske integriteten.” Med tanke på det du skriver om direkteoverføringene fra iPad-lanseringen ser jeg at jeg kanskje burde ha gjort det. Ja, for mitt utspill i Klassekampen handler altså om at profesjonelle journalister må ha en viss distanse til kommersielle aktører – uavhengig av hvor kule produktene deres måtte være.
Det er en distanse jeg mener manglet under iPad-lanseringen. Når hovedkilden til informasjonen om produktet i praksis er Apples informasjonsavdeling (ingen norsk journalist som omtalte produktet hadde sett eller håndtert det), syns jeg spissformuleringen var på sin plass. Det har intet med konspirasjonsteorier å gjøre, men heller med slapp journalistisk praksis. Intet nytt under solen, mao.
Hvorvidt PCen er redefinert av iPad, er det verken deg eller meg eller Computerworld gitt å si noe om på dette tidspunktet. Markedet vil avgjøre det, og jeg konstaterer at Apples globale andeler innen PC-segmentet er svært langt unna noen form for dominans (liksom jeg noterer meg at mange Apple-apologeter bruker den manglende markedsdominansen som et argument for ikke å ta App Store-problemet på alvor.)
Til slutt: journalister skal være meget forsiktige med å la seg forføre. Denne postingen handler om hvordan pressen har opptrådt og bør opptre overfor en mektig og styringskåt kommersiell aktør. Problemstillingen er ikke ny, men tydeligvis ukjent nok for mange til at spørsmålet jeg stiller helt til slutt oppfattes som interessant å forholde seg til.
18/04/2010 at 18:37
Det er fint å se noe som ligner på en nyansering av iPad-debatten, sett fra begge sider.
Jeg synes det må være lov å anerkjenne den enorme betydningen iPhone har fått både som produkt, plattform og premissleverandør, og samtidig være kritisk til deler av mekanismene som bidrar til suksessen.
For iPhone OS har åpenbart vært en enorm suksess for både Apple og selskapets kunder, plattformen har fått fart på det mobile internettet og App Store er blitt en tydelig mobil forretningsmodell for innhold. Dette blir nå videreført av iPad til nye bruksområder, og synliggjør en rekke nye muligheter for innholdsleverandører i framtida. Derfor synes jeg det blir ganske feil å skulle late som at iPad ikke har eller vil få særlig betydning i markedet og for innholdsdistribusjon generelt.
Jeg tilhører altså ikke den samme leiren som Eirik Newth i dette spørsmålet, neppe overraskende 🙂
MEN – jeg har ingen problemer med å se at sensurpraksisen (og for så vidt bare muligheten) i iPhone OS er både tankevekkende og kritikkverdig. Derfor er jeg glad for alle eksempler som utfordrer denne sensuren og setter den på dagsorden, slik at praksis og retningslinjer kan endres. Dette er ikke bra for Apple og det er slett ikke bra for ytringsfriheten.
18/04/2010 at 18:38
Jeg er enig i at journalister bør ha en viss distanse til kommersielle aktører, enten det er Apple, Microsoft eller Adobe for den sagts skyld. Det mener jeg også at de aller aller fleste har.
Når det gjelder Apple er det slik at de i dag er lokomotivet som de andre strekker seg etter. De er nærmest enerådene innenfor innovative løsninger, og gode forbrukerorienterte produkter. De har det sikreste, mest brukervennlige og fleksible OS’et. Selv tradisjonelle nettsteder som PCMAG.com er krystallklare på dette: “the brainiest, brawniest, and most beautiful consumer-oriented OS available anywhere”
De har lagd et monster av et økosystem med iTunes, iTunes Store, AppStore og iPod/iPhone.
De har som den ferskeste aktøren på markedet laget verdens beste smartphone på rekordtid. Et produkt som forbedres og forfines kontinuerlig. Et produkt som de andre kopierer over en lav sko.
Derfor skulle det bare mangle at det kommer på forsidene av norske nettaviser når Apple lanserer et helt nytt produkt, endog i et nytt segment. Apple vil fortsette å definerer den digitale hverdagen til flere og flere av oss – på godt og vondt – i lang tid. Spørsmålet er når noen andre makter å komme opp med noe enestående og nytt, og utfordre Apple? Vi trenger ikke flere copycats.
Jeg er helt enig i at journalister skal være meget forsiktige med å la seg forføre, men i dette tilfellet tenkte jeg på deg personlig. Tør _du_ å la deg forføre av et strømlinjeformet produkt som iPad – eller eller nekter teknokraten i deg å gjøre det?
18/04/2010 at 18:54
Kan det være slikt at Apples motivasjon for å nekte programsnutter distribusjon også kan være er å skape litt blest og omtale? Man kan si mye om Apple, men markedsføring det kan de.
18/04/2010 at 18:57
@Eirik: Du er vel en av de få her inne som har arbeidet for pressen. Så jeg er interessert i ditt syn på spørsmålet som bl.a. er reist i Washingon Post og Columbia Journalism Review: bør aviser stille krav til Apple om full publikasjonsfrihet (med andre ord beskyttelse mot punkt 3.3.12 i Apples utvikleravtale) før de inngår iPad-avtaler?
@Jan: Du avslutter en lang reklameharang for Apple med en beskyldning om at jeg er teknokrat. Dermed er du grundig offtopic, og har mistet min interesse. Andre må imidlertid gjerne plukke opp denne tråden om de vil… 😉
@Arne S: Jeg tror ikke det. Visstnok skal Steve Jobs ha uttalt at Fiore-saken var en feiltakelse fra Apples side. I det hele tatt vil jeg tro Apple-ledelsen er klar over at de allerede beskyldes for å være det nye Microsoft, og derfor vil anstrenge seg for å unngå liknende saker fremover. Om de vil endre den problematiske klausulen som er årsaken til disse sakene, se det er et ganske annet spørsmål.
18/04/2010 at 19:03
Apple er ONDSKAP. Face it, don’t buy it, move on.
18/04/2010 at 19:19
Synd du tar det slik. Det var ikke min intensjon å fornærme deg. Som Linux-bruker og astrofysiker dro jeg den slutningen. Hvis det var feil, beklager jeg dette. Det var uansett ment som en hedersbetegnelse.
Aksepterer at du ikke vil svare, men jeg reklamerer da ikke for noe som helst. Prøvde bare å sette ting i sammenheng. Viser til sitater og fakta. Jeg er en tilhenger av konkurranse, og ønsker selvsagt at noen makter å konkurrere med Apple. Tro det eller ei!
Setter sluttstrek her.
18/04/2010 at 19:41
Geir Arne Brevik: “Men det er vel så snodig at ingen problematiserer hvordan mange mediedebattanter mener det er fornuft i formelen «iPad-app + Tradisjonelt mediehus = BIG MONEY».”
Jepp. Det er langt fra gitt at det er noe penger her i det hele tatt. Men muligheten er god nok til at en bransje som sliter bør forsøke å ta det i bruk, og se hva som skjer. Når nye teknologier kommer, tenker noen: “Eh, dette er gammelt dritt i ny innpakning. Opphypet og ubrukelig og muligens farlig. Tror ikke noe på det.” Andre tenker: “Hm .. tro hva gøy jeg kan bruke dette til?” De første har ofte rett, men det er kun i den andre gruppen vi finner de virkelige vinnerne.
Grunnen til at iPad innebærer et ørlite håp for mediebransjen er at Apple har fått noe som ligner mikrobetaling til å fungere. De har fått folk til å villig bruke penger på ting som musikk og software, og de har fått det til ved å gjøre det kjapt og brukervennlig. Vil det samme fungere for abonnementer på innhold? Aner ikke. Men verdt et forsøk.
Jan Hammershaug: “De har som den ferskeste aktøren på markedet laget verdens beste smartphone på rekordtid. Et produkt som forbedres og forfines kontinuerlig. Et produkt som de andre kopierer over en lav sko. Derfor skulle det bare mangle at det kommer på forsidene av norske nettaviser når Apple lanserer et helt nytt produkt, endog i et nytt segment.”
Enig. iPad-lanseringen fortjente medieoppmerksomhet. Den var kanskje vel ukritisk, men der skiller ikke iPad-dekningen seg ut fra annen mediedekning. Dette er potensielt veldig spennende. Bl.a. som du sier fordi Apple ofte viser veien innen design og brukervennlighet. De legger lista alle andre softwareselskaper må følge. Jeg jobber med software selv, og jeg er iallefall veldig glad for at Apple hever brukernes forventninger til hvordan programmer skal fungere. Brukerne har vært for snille, og godtatt alt mulig IT-bransjen leverer fra seg. Nå er det slutt – håper jeg.
18/04/2010 at 22:00
kan noen minnes om vg hadde like store dekning, i teknologi-seksjonen, langt mindre forsiden, når microsoft presenterte umpc konseptet?
18/04/2010 at 22:43
@Eirik Apple dropper jo selv inntekter fra all verdens snuskebusiness, så det er ikke sikkert noen sinte aviser utgjør et stort pressmiddel. Men det er på alle måter et naturlig krav å stille, og ikke bare for aviser. Det lukter ikke helt godt at Apple skal fungere som redaktør og sensurinstans for all verdens innhold, selv om det foreløpig er innenfor en begrenset sfære.
Problemet er selvsagt at den prinsipielle siden av dette lett lar seg overskygge av de rent praktiske fordelene med et regime der alt funker smooth, alle er glade og ingen blir fornærmet.
18/04/2010 at 23:11
@Eirik: Jeg tror ikke man skal undervurdere betydningen av sinte aviser. Den kule typen fra “I’m a Mac”-filmene slår meg ikke som en som liker å kjøre dampveivals over pressefriheten, for å si det slik. Ellers finnes det jo apps for norske mediebedrifter allerede, hvilket får meg til å undres over hvordan de håndterte dette spørsmålet…
> et regime der alt funker smooth, alle er glade og ingen blir fornærmet.
Hm, dette lyder veldig kjent. Å ja: http://www.youtube.com/watch?v=Rasphuetyuw 😉
19/04/2010 at 11:49
“Det er svært få platformer med felles distribusjonsplatform (med påfølgende redaksjonelt ansvar) som er helt åpne.”
Leste dette i debattfeltet her et sted. Uten å ta stilling til det redaksjonelle ansvaret kan jeg komme på mange plattformer med felles distribusjonsplattform (programvarekanal). Noen av de som jeg husker i farten: Android, Ubuntu, Fedora, Puppy Linux, Debian, Chrome OS… Det er noen hundre til, men det er vel unødvendig å ramse opp. 😉
Åpenhet og felles (foretrukket) programvarekanal går helt fint å kombinere. Forskjellen er at hvis hele systemet er åpent vil brukeren selv kunne legge til og trekke fra programvarekanaler etter eget behov og ønske. Vi ser jo tydelig at det er en del iPhone OS-brukere som ønsker seg mer åpenhet, herav behovet for fengselsutbrytningen (jailbreak).
26/04/2010 at 13:49
Cartoonisten ble publisert for en ukes tid siden
http://www.macrumors.com/iphone/2010/04/20/pulitzer-prize-winners-newstoons-now-available-in-app-store/
26/04/2010 at 13:58
@oysteins: Jeg oppdaterte postingen for å ta høyde for dette igår. Se over.
08/06/2010 at 20:27
Fra dagens post på bloggen til Geelmuyden.Kiese ( http://gkforum.org/2010/06/08/paven-pr-og-dronningen-av-jordan/ ):
“Med iPhones og iPads kan nye aktører levere innhold på en helt ny måte, uten journalistenes redigerende hånd.”
09/06/2010 at 19:50
@Karl-Martin: Jepp, isteden overlates den redigerende hånden til en anonym byråkrat i App Store-systemet. 😉
23/12/2010 at 01:16
Eirik: “Les den siste setningen over én gang til, og tenk så på alt du har lest om iPad/App Store-komboen som en viktig fremtidsplattform for publisering av aviser og blader.”
I dag så har Apple fjerna Wikileaks-appen fordi den braut med utviklar-normene til Apple. Google derimot har ikkje gjordt noko enno for å etterkoma dette åtaket på ytringsfridomen. Her er så langt Google konsekvente sidan dei har vorte teke ned frå nettet i Kina ei rekkje gonger i protest mot sensur medan dei andre internettselskap aldri har vore i klammeri med kineserane.
Dette berre visar at reaksjonen folk hadde mot Apple-sensuren tidlegare i år var på sin plass. Eg byrjar å lure på om Apple-fans gir like mykje blaffen i ytringsfridom som kinesiske styresmakter? Hadde vore interessant å få Apple-fans og Apple-utviklarar på banen for å høyre korleis dette heng i saman.
Hvis til dømes Aftenposten vert nekta av Apple å publisere Wikileaks-reportasjer eller anna fullt lovleg men systemkritisk stoff, vil Aftenposten då innordne seg denne sensuren? Gledar meg allereide til å høyre svara frå “den kritiske pressa”, viss dei får lov då…